Intervju Richard Money, AIK 2007

AIK laddar med Braveheart inför matchen

Richard Money tycker att AIK spelade riktigt bra borta mot IFK Göteborg, gläds över den stora publiktillströmningen och irriteras av osakliga journalister. Han anser också att Krister Nordin skall liknas vid Mel Gibsons rollfigur i Braveheart och efterlyser en löjtnant som kan vara med och dela ansvaret på plan.

– Inför Malmömatchen tror jag det var, såg vi båda Braveheartfilmerna på mitt initiativ. Jag tror att det är väldigt bra som motivation för spelarna. Vi jämförde Mel Gibsons karaktär med Krister Nordins roll på plan och jag frågade vem som skulle vara hans löjtnant för jag tror att han ibland känner sig lite ensam på fronten. Man behöver mer än bara en person som leder laget från planen. Vi har använt filmerna och testat ett par andra grejer också, och spelarna har haft kul. Det har varit lite annorlunda saker.

Såg ni filmerna inför IFK Göteborg – AIK också med tanke på hur bra det gick?
– Nej, men det är något man kan referera till. Innan göteborgsmatchen fick jag spelarna att inse hur mycket den matchen betydde. Ett av de mest avgörande ögonblicken på säsongen; om vi ville fortsätta hänga på toppen var vi tvungna att vinna.
Jag tycker vi spelade som ett riktigt lag, vilket jag även tycker vi gjorde mot Malmö och i en eller ett par andra hemmamatcher. Mot Göteborg såg jag förmodligen den första bortamatchen där vi såg ut som ett lag med chanser att stanna i toppen.

Det var ett tätt mittfält, Krister Nordin hade en mer offensiv roll än tidigare?
– Jag tror man såg det bästa mittfältet mot Göteborg. Nordin och Svante har spelat tillsammans ett antal gånger med bra resultat, Ishizaki är en internationell klasspelare till höger och Rubarth likaså till vänster. Men senaste månaden har Krister varit avstängd två gånger, och nu har Svante blivit avstängd inför nästa omgång, så vi måste ändra igen…

Du är tvungen att ändra ett vinnande lag.
– Ja och dessutom mittfältet, vilket för mig är den viktigaste lagdelen. Som jag sa, vi spelade riktigt bra hemma mot Malmö och borta mot Göteborg, Nordin och Svante båda gångerna centrala mittfältare.

Finns det någon risk för underskattning inför returen mot Göteborg med tanke på segern senast?
– Nej det tror jag inte, jag skulle bli besviken i så fall.

Det har hänt förr…
– Det har det säkert, men i det här skedet av säsongen betyder varje match väldigt mycket. Tabellen är så tät – det skiljer en poäng mellan de fyra översta lagen så vi har inte råd att tappa poäng. Jag är medveten om att det är svårt att vinna båda matcherna nu i vändpunkten av serien, men vi började bra borta och ska se till att förvalta det pundet i hemmamatchen.

En hel del rykten florerar just nu kring eventuella nyförvärv.
– Enligt min erfarenhet förstärker man bäst när det går bra, när det är motvind och kämpigt gör man det inte. Jag tycker att nu är det rätta tillfället att förstärka! Frågan är ställd av mig och de ansvariga försöker hitta lösningar. När jag kom till AIK var jag medveten om att vi fick jobba med det vi hade, men min känsla är att vi har försatt oss själva i ett mycket bra läge och jag vill driva på utvecklingen än mer. En eller två nya spelare skulle verkligen ge oss en stark knuff framåt. Vi har tretton allsvenska matcher kvar, vi har Djurgården i kvartsfinal i Svenska Cupen – vi kan slå dem. Det kommer att bli en tät och tuff match och de kan så klart slå oss. Men vi har kapacitet att vinna och sedan gå hela vägen till cupmästare. Vi har UEFA-kvalet – jag skulle vilja ha oss kvar åtminstone sex till åtta matcher.
– Det betyder att vi kan ha 24 matcher från och med nu till november. Sverige spelar många matcher – Andreas kommer att vara borta, Ishizaki och Nilsson, ja kanske till och med Rubarth och Björck som de spelar. Plötsligt har vi en massa matcher för många av våra spelare. Det kommer att sätta dem under hård press så jag tycker att nu är det rätta tillfället att förstärka truppen. Och säger de att vi inte kan det just nu –  ja, då får vi jobba vidare.

Hur behandlas AIK av media?
– Ska jag vara ärlig så läser jag tidningarna ibland, men jag förstår ju ändå inte vad det står, så… Men till exempel, Djurgården – ÖIS senast, hade det varit vi istället för DIF så hade media rapporterat annorlunda. Helt annorlunda. Men det är något vi får leva med i AIK. Folk får tycka vad de vill om den här klubben och om mig, det respekterar jag – så länge de rapporterar korrekt. I DN hade man nyligen kokat ihop en artikel av citat från tre, fyra olika webbsidor vilket gav en helt fabricerad bild av verkligheten. Det respekterar jag inte.

AIK är på god väg att vinna publikligan även i år och detta med ännu mer publik än i fjol. Placerar man AIK:s publiksiffror årgång 2002 i vissa europeiska ligor hamnar vi överst i grekiska ligan, femma i holländska, tiondeplats i italienska serie A och trea i den portugisiska ligan.
– Det är mycket bra! Jag har en målsättning: att i år komma över ett snitt på 20000 per match och det tror jag är realistiskt. Resultatet i Göteborg kommer säkert att locka 5000 extra till hemmamatchen – nu märker publiken att vi kan åstadkomma någonting och  supportrarna är de enda som verkligen betyder något för mig.

Publicerad i AIK:s matchprogram och på aik.se 2007.

Lämna en kommentar